Geschiedenis

Hockeyvereniging Spijkenisse bestaat ruim 45 jaar. We zijn er trots op nog steeds een bloeiende en groeiende vereniging te zijn. Juist tijdens het lustrumjaar in 2017 bleek de toekomst van HVS aan een zijde draadje te hangen. Er was geen reden en geen geld om het 40 jaar bestaan te vieren, maar er werd hard gewerkt om het voortbestaan van HV Spijkenisse veilig te stellen nadat de voormalig voorzitter ruim 200.000 euro had verduisterd en de club achter liet met een grote schuld.

Hoe anders was dit in juni 2023 toen na afloop van het 45ste hockey seizoen dit met een geweldig georganiseerd feestweekend werd gevierd. Clinics, Obstacle run, Springkussens, Glijbanen, Waterbanen, Oesterbar, Cocktailbar, Hockeywedstrijd oud tegen nieuw, DJ's, BBQ, een weekend om nooit meer te vergeten.

Maar…. hoe is het ook alweer begonnen?

Er bestond een tijd dat er in Spijkenisse geen hockeyvereniging aanwezig was. Auke Prinsen, destijds gemeenteambtenaar en hockeyliefhebber, nam het initiatief om daar verandering in aan te brengen. Trekkers van het eerste uur waren ook Chris van Essen, Rob Beekman en George Martens. In de hal van het clubhuis hangen, als eerbetoon voor wat deze mensen hebben betekend, de illustere namen van deze vier grondleggers van HV Spijkenisse in de Wall of Fame.

Toen de vereniging een feit was, kon HVS gaan trainen en spelen op een terrein bij de Spijkenissebrug. Er is gestart met een herenelftal, een dameselftal, een jongenselftal en een meisjeselftal, in totaal 35 leden. Na vijf jaar, 1982, is de vereniging verhuisd naar Sportpark Groenewoud. In deze begin jaren werd de kantine nog gedeeld met de tennisvereniging LTC Spijkenisse, en daar waren dan ieder jaar twee mindere maanden. Als de tennis de kantine beheerde stonden de kinderen vaak lange tijd te wachten voor ze aan de bar geholpen werden, en als de hockey de kantine deed stonden er altijd wel een paar dronken tennissers te zeuren. Nee, het werd pas echt leuk toen een eigen kantine werd gebouwd. Het was een schitterende zomer toen het clubhuis gebouwd werd onder leiding van Piet van Ruiven. De zaak werd zo goed als casco opgeleverd en de leden zelf bouwden de zaak af. Er werd destijds alleen nog op natuurgras gespeeld.

Een aantal jaren er na werd alles nog eens uit de kast getrokken om de zaak uit te breiden. De tennis werd geprivatiseerd. De hockey kon niet langer gebruik maken van de kleedruimtes op hun terrein, en wij zouden nieuwe gaan bouwen aan de bestaande accommodatie. Piet van Ruiven natuurlijk weer de grote ontwerper die maar gelijk van het ontwerp zijn puntje maakte, en Abelien van de Rest, de toenmalige voorzitter, als de grote regelaar. Alle teams moesten op komen draven, en de vraag was niet of je iets wilde doen, maar wat! En weer werd er met veel plezier keihard gewerkt. Er was geen één lid die niets deed, Abelien zorgde daar wel voor. Ook werd er een klein financieel wonder verricht door Frans Stuijts, die zeer op de penning zat, maar ook mogelij-heden aanboorde waarvan niemand ooit maar had durven dromen.

Na de bouw van de wijken Schenkel en Maaswijk in Spijkenisse groeide de vereniging naar ruim 650 leden. Inmiddels bestaat de club uit ruim 500 leden, onderverdeeld in 37 teams. Op Sportpark Groenewoud hebben we de beschikking over een eigen clubhuis en twee semi-water kunstgrasvelden. Sinds 2017 hebben we ook de beschikking over een kwart zandveld. Tevens is het clubhuis vergroot door een aanbouw en is binnen alles gerestyled. Zowel bij de jeugd als bij de senioren groeit de vereniging weer, en dat is natuurlijk positief.

Het 40-jarig lustrum was het rampjaar van HV Spijkenisse toen bekend werd dat de club met een gigantische schuld bleef zitten nadat de toenmalige voorzitter ruim 200.000 euro had verduisterd. Door de saamhorigheid van veel leden, het vertrouwen van sponsors, schuldeisers, de gemeente Nissewaard en de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond kon deze mooie club worden gered van de ondergang en blijven voortbestaan.

HVS kwam zelfs landelijk in het nieuws met de unieke oliebollenactie van onze sponsor van Meesterbakker Voskamp. Zaterdag was het 1 april, en dat was de dag van de unieke HVS Oliebollenactie. En ondanks dat een aantal tegenstanders van die dag dit wel dachten, was dit geen grap. Om 05:00 uur in de ochtend werd bij Meesterbakker Voskamp, de winnaar van de AD oliebollentest 2010, 2015 & 2016 een oliebollenlijn opgestart. In rap tempo werden eerst de appelbeignets en vervolgens de oliebollen gebakken. De laatste oliebollen kwamen rond 11:00 uur van de lijn. Duizenden oliebollen zijn er die dag verkocht.

Maar ook de Zumba benefiet avond georganiseerd door Melanie in Motion, de speciale Pubquiz door iQuiz, de tegeltjesactie waren een groot succes die hebben bijgedragen aan de saamhorigheid.

Nadat de club weer was opgekrabbeld, konden we in 2023 dan wel groots vieren dat we er 45 hockeyseizoen op hadden zitten. Het werd een prachtige feestweekend vol activiteiten met lekker eten en drinken. En proostend gaat de club richting 2027 waar we het halve eeuwfeest zullen vieren.

Kortom, we zijn een bruisende vereniging die al veel ontwikkelingen heeft doorgemaakt, maar allerminst "af” is. We blijven actief bouwen aan de toekomst.

Bouwt u mee?