Vanaf 16 jaar iedereen clubscheidsrechter

Binnenkort is het weer mogelijk het examen clubscheidsrechter te maken. Aan scheidsrechters hebben we als club nooit genoeg! Als speler is het natuurlijk van belang dat je de spelregels (goed) kent en als ouder helpt spelregelkennis om het hockey beter te begrijpen.

Volgens de reglementen van de KNHB moeten alle hockeyers vanaf 16 jaar beschikken over een scheidsrechterskaart. Bij HVS krijgen alle junioren vanaf 15 jaar de uitnodiging om aan het scheidsrechters examen deel te nemen. Alle leden die op 1 oktober 15 zijn worden eind juli uitgenodigd voor de cursus en examen in september. Voor het examen in maart wordt iedereen uitgenodigd die tussen 1 oktober en 1 april 15 jaar zijn geworden (de uitnodiging zal in januari verstuurd worden).

Leren voor het scheidsrechters examen doe je via e-learning. Gewoon dus lekker thuis, achter je computer. Aanvullend worden er inloopavonden georganiseerd waar je vragen kan stellen over de spelregels en het fluiten in de praktijk. Doordat de aanwezigheid bij deze inloopavond de kans op slagen voor het examen vergroot is het verplicht voor alle 15 jarige om bij deze avond aanwezig te zijn.

Fluiten als clubscheidsrechter

Hockeywedstrijden moeten op eerlijke en sportieve manier verlopen. We komen immers allemaal voor een leuke dag naar de club. De clubs hebben dan ook met elkaar afgesproken dat elke wedstrijd begeleid wordt door een gekwalificeerde scheidsrechter.

Natuurlijk is het spannend om voor het eerst een wedstrijd te fluiten. Je zult merken dat de rol van scheidsrechter leuk en uitdagend kan zijn. Ook anderen kunnen hun clubgenoten ondersteunen; niet-spelende leden en ouders van leden zijn van harte welkom om scheidsrechter te worden. En ook spelende leden die jonger zijn dan 16 jaar kunnen meedoen. Voor meer informatie kan je contact opnemen met onze scheidsrechterscommissie via [email protected].

Hoe word je clubscheidsrechter?

De eerste stap is je aanmelden bij de scheidsrechterscommissie. Daarna start een kort opleidingsprogramma:

• Je volgt de e-learning; dat kun je gewoon achter je eigen computer doen. Dit kost ongeveer 3 uur. De ervaring leert dat de mensen die de e-learning voltooien een goede kans hebben om het examen te halen.
  • Er wordt een verplichte bijeenkomst georganiseerd op de club. Hier worden de spelregels nog eens doorgenomen door één van onze docenten. Er is dan ook de gelegenheid tot het stellen van vragen.
  • Hierna doe je een multiple choice examen. Dit examen vindt plaats op de club en wordt 2x per jaar georganiseerd: in het voorjaar en in het najaar. Ook is er vaak nog een mogelijkheid tot herkansing.

G
efeliciteerd, je bent geslaagd! Nu kun je ervaring opdoen door wedstrijden in de praktijk op jouw niveau te fluiten. Van elke wedstrijd leer je weer en word je beter. Vanuit de club proberen we om nieuwe scheidsrechters zoveel mogelijk te begeleiden in hun eerste stappen als scheids rechter.

Niet behalen scheidsrechterskaart

We merken wel dat er redelijk gemakzuchtig wordt omgegaan met het behalen van het scheidsrechters examen. Zoals in de afgelopen ledenvergadering besproken willen we hier verandering in gaan aanbrengen. Dit betekent dat we de leeftijdsgrens van 16 jaar voor het behalen van je scheidsrechterskaart ook gaan handhaven. De arbitragecommissie heeft de mogelijkheid om sancties op te leggen. Hierbij moet er gedacht worden aan een speelverbod voor het betreffende lid totdat de kaart behaald is. Voor de leden ouder dan 16 die geen kaart hebben komt een overgangsregeling, om ze in staat te stellen alsnog hun kaart te halen. Hierover krijgen zij apart bericht.

30-1-2020 Technische Commissie