Fijn dat we weer kunnen trainen!

In februari werd de zaalcompetitie afgesloten en begonnen de veldtrainingen weer. In het weekend van 7/8 maart werd de veldcompetitie hervat. Het Coronavirus had ons land reeds bereikt en we kregen in Nederland de opdracht op in je ellenboog te niezen/hoesten en geen handen meer te schudden. De KNHB kwam met het advies om geen bidons meer te delen en tijdens de line-up geen handen meer te schudden of high five te geven. Desondanks konden we nog wel lekker het hockeyveld op. Daarna ging het erg snel. Het virus bleek niet meer onder controle en de ziekhuizen in Brabant liepen vol. Het land ging op slot waaronder ook onze hockeyvereniging. En zo kwam er abrupt een einde aan onze geliefde hockey.

De weken erna zagen we waarom, honderden doden en ziekhuisopnames per dag. In elk radio- en televisieprogramma rolden de deskundige over elkaar. Jaap van Dissel en Diederik Gommers werden tegen wil en dank bekende Nederlanders die ons in Jip en Janneke taal uitlegde wat er aan de hand was. De anderhalve meter samenleving werd geboren. Kinderen kregen thuis onderwijs, bedrijven gingen dicht met als doel dat onze zorg in staat kon blijven de besmette patiënten te behandelen. Het was heerlijk weer tijdens Koningsdag, maar wij zaten noodgedwongen thuis.

Het is een moeilijke tijd voor veel bedrijven, verenigingen en instellingen. Ook veel van onze sponsors hebben het nu niet makkelijk ondanks diverse steun van de overheid. Wellicht ben ook jij persoonlijk getroffen door het virus en dan komt het allemaal heel dicht bij. Het is onwerkelijk voor de huidige generatie maar we zullen er met elkaar het beste van moeten maken. En als ik zo om mij heen kijk lukt dat aardig goed. De samenleving is dichter bij elkaar gekomen. Iedereen biedt hulp aan elkaar. Buurtgroepsapps zijn opgericht om elkaar te kunnen helpen. We hebben staan klappen voor de mensen in de zorg, maar er zijn vele die ons geholpen hebben. Zoals de mensen in de supermarkt of andere vitale winkels die open bleven om ons in de eerste levensbehoefte te voorzien. Ook daar werken leden van onze hockeyvereniging waar we trots op kunnen zijn.

Ondanks de maatregelen bleven we een stijging zien in de ziekenhuizen en werd het erg spannend of de opschaalde IC-ruimte voldoende zou zijn. Gelukkig had Jaap van Dissel ons uitgelegd; dat komt doordat de gevolgen van de maatregelen pas twee tot drie weken later effect zullen hebben. Vanaf begin april konden we zien dat al deze maatregelen niet voor niks zijn geweest en zagen we gelukkig een daling van het aantal besmettingen, ziekenhuisopnames en doden die gerelateerd zijn aan het virus. Deze daling ging steeds verder en begin mei kwamen dan eindelijke versoepelingen in zicht. Eerst alleen voor de jeugd maar een week later kwam het bericht dat onder voorwaarde ook de ouderen weer buiten het sportveld op mochten. En daar zij we erg blij mee. Hockey is goed voor je lichaam en geest. Je leert er vallen en opstaan, winnen en verliezen. Blijven leren en doorzetten, hockey is erg belangrijk voor de ontwikkeling van de kinderen.

Het bestuur van HV Spijkenisse schakelden snel en begon plannen uit te werken om onder de gestelde voorwaarde weer met de trainingen te starten. Dank zijn we verschuldigd aan de mensen die hieraan meegeholpen hebben, want zo konden we snel na goedkeuring weer lekker het veld op. Vanaf 12-jaar weliswaar moeten we het doen met hockey op 1,5 meter afstand van elkaar, maar we kunnen weer lekker sporten en een balletje slaan. Dank dus ook aan de vrijwilligers die hier elke dag beschikbaar voor zijn om alles te coördineren waardoor dit mogelijk is. Met deze mensen die de club en de sport voor hun kinderen een groot hart toedragen kunnen we het veilig organiseren.

De eerste week van deze trainingen hebben we inmiddels achter de rug en we kunnen terug kijken op een zeer geslaagde week. We zouden het graag aan iedereen laten zien, maar ouders, opa’s en oma’s, broers en zussen zijn nog even niet welkom op de club. Wel kunnen we jullie verklappen dat het betreden met van het hockeyveld met vriendjes en vriendinnetjes een glimlach tovert op ieders gezicht. Het was duidelijk dat iedereen het vreselijk had gemist. Als een kudde uitgelaten koeien die na de winter weer voor het eerst naar buiten gaan stonden de kinderen enthousiast weer op het veld. En het is natuurlijk lastig om op anderhalve meter te blijven als je teammaatjes weer na een lange tijd ziet. Maar we moeten dat wel blijven doen. Alleen dan kunnen we het virus onder controle houden en houden we uitzicht dat we in september weer kunnen starten met hockeywedstrijden.

Dus ook komende week moeten we volhouden om onder de gestelde voorwaarde te blijven trainen. De gemeente Nissewaard komt regelmatig controleren bij de sportclubs om te zien of de regels nageleefd blijven worden. Het laatste wat we nu willen is dat de gemeente ons sportpark weer sluit doordat de regels niet goed worden nageleefd.

Op een paar kleine opstartproblemen na ging alles goed afgelopen week op het sportpark, maar we willen jullie ook benadrukken dat er regels gelden buiten het hek van het sportpark. Ga na de training gelijk naar huis. Neem dus niet met knuffels afscheid van elkaar buiten het hek en fiets niet met een groep richting huis zonder anderhalve meter afstand te houden. Rij ook niet met elkaar mee in de auto. Kom het liefst op de fiets en kan het echt niet anders kom dan alleen of met je ouders met de ouders. Als je buiten het hek moet wachten tot je naar binnen kan om te trainen houd dan minimaal 1,5 meter afstand van elkaar.

We gaan vandaag de tweede week in dat we lekker kunnen trainen. Over een tijdje gaan we zien wat de versoepeling van invloed heeft op de verspreiding van het virus en of we verdere versoepelingen tegemoet kunnen zien. We zullen het samen moeten doen. Alleen samen krijgen we corona onder controle. Veel plezier komende week!

18-5-2020 Algemeen