Scheidsrechterscursus voor ouders/ verzorgers

Voor de veldwedstrijden vanaf de junioren zorgt de thuisspelende club voor de scheidsrechters. Het wedstrijdsecretariaat van HV Spijkenisse deelt deze scheidsrechters in voor de wedstrijden op ons Sportpark. Voor de zaalcompetitie dient elk team bij zowel thuis- als bij uitwedstrijden voor een scheidsrechter te zorgen. De scheidsrechters voor de zaal worden niet door het wedstrijdsecretariaat ingedeeld, maar de teams dienen hier zelf voor te zorgen.

Deze scheidsrechter dient hiervoor de scheidsrechtercursus gevolgd te hebben en het bijbehorende examen positief te hebben afgelegd. Het is goed om binnen het team te inventariseren of er genoeg scheidsrechters voor de zaalwedstrijden beschikbaar zijn en indien niet wie de cursus hiervoor wilt gaan volgen.

Ouders of verzorgers die de cursus willen gaan volgen dienen zich in te schrijven via het algemeen inschrijfformulier op de website (www.hvspijkenisse.nl , klik bij het startscherm op de bruine knop "lid worden?”). Kies bij soort aanmelding voor "Vrijwilliger zonder lidmaatschap” en bij gewenst lidmaatschap voor "scheidsrechter zonder lidmaatschap”. Hierna zal je bij de KNHB worden aangemeld voor de cursus en zal er een mail een link naar het cursusmateriaal worden gestuurd.

De cursus bestaat uit een presentatie van de spelregels welke digitaal doorgenomen dient te worden. Daarnaast zijn er diverse filmpjes beschikbaar met spelsituatie om de spelregels uit te leggen. Wietske IJzerloo, onze cursusleidster, organiseert daarnaast op dinsdag 29 september een infoavond in het clubhuis waar je terecht kan met al je vragen. Op maandag 5 oktober en op vrijdag 9 oktober zijn er examensessies. Voor één van deze sessie zul je ingepland worden. Het examen wordt schriftelijk afgenomen en bestaat uit 30 meerkeuze vragen.

De kosten van de cursus en examen worden door HV Spijkenisse betaald. We verwachten dan wel dat het examen wordt afgelegd. Zo niet dan zullen we de kosten alsnog in rekening brengen. Geef je dus alleen op als je op de examendagen beschikbaar bent en daadwerkelijk de cursus gaat volgen.

Voor de Jongste Jeugd zaalwedstrijden zijn net als op het veld geen scheidsrechters maar spelbegeleiders nodig dien door de teams zelf worden geregeld. Hiervoor is geen scheidsrechtercertificaat vereist. Het wordt wel aangeraden om de cursus te volgen naast het doornemen van de aanvullende spelregels voor de betreffende Jongste Jeugd categorie door te nemen.

21-9-2020 Algemeen