Fluiten bij de junioren: hoe zat dat ook alweer bij HVS?

Iedereen wil graag zijn wedstrijden spelen op zaterdag en daar zijn naast twee teams ook twee scheidsrechters voor nodig. Immers zonder scheidsrechters kan er niet gesport worden. Hoe hebben we dit geregeld bij de junioren bij HVS?

De A-jeugd, de B-jeugd en de eerste C-teams worden gefloten door de seniorenteams of door vrijwillige fluiters. De overige C-teams worden door de A-teams gefloten en de D-teams door de B-teams.

Om te mogen fluiten dien je het scheidsrechters examen met een positief resultaat te hebben afgelegd. Hiervoor wordt de B-jeugd vanaf 14 jaar uitgenodigd voor het volgen van de cursus en het examen. De cursus en het examen zijn allebei online en kan thuis gevolgd worden. Buiten emails vanuit HVS krijgen de cursisten hiervoor ook mail vanuit de KNHB. Het is dus belangrijk dat jouw correspondentie email gegevens goed staan geregistreerd bij HVS. Hiervoor ben je zelf verantwoordelijk. Dit kun je zelf wijzigen in de HVS-app of na inloggen op de website bij jouw profiel. Buiten dat dit emailadres correct geregistreerd moet zijn, dien je er ook voor te zorgen dat de emails vanuit HVS of de KNHB niet in jouw spambox terecht komen of dat je deze er tijdig uit haalt.

Ook ouders die interesse hebben om wedstrijdjes te fluiten of de regels beter willen leren kennen, kunnen zich aanmelden voor de cursus. De cursus wordt gratis aangeboden door HVS aan ouders en jeugdleden. Dit betekent niet dat de cursus gratis is. HVS dient voor de cursisten te betalen, dus als je bent aangemeld en je doet vervolgens geen examen, dan kost dit onze club onnodig geld. Daarnaast is het niet sociaal naar je medespelers toe die wel het examen afleggen. Zij moeten dan immers vaker fluiten als andere teamleden het examen negeren.

Daarnaast heeft de KNHB in haar reglementen opgenomen dat iedereen die wedstrijden speelt voor zijn 16e jaar het examen positief afgelegd moet hebben. Dit betekent dat degene die voor zijn 16e jaar geen scheidsrechterskaart heeft geen wedstrijden meer mag spelen totdat de kaart behaald is. Uitzondering hierop zijn de leden die vanaf de 15e jaar pas lid zijn geworden, zij krijgen 1 jaar de tijd om alsnog het examen goed af te leggen.

De B-jeugd en de A-jeugd worden in principe voor of na hun wedstrijd ingepland om te fluiten. Afhankelijk van de teamverdeling en speelschema’s fluit iedereen ongeveer 1 tot 3 keer per seizoen. De eerste keer fluiten is best spannend. Dit is de reden dat we nieuwe scheidsrechters proberen twee keer kort achter elkaar in te delen zodat ze over die drempel komen en erachter komen dat het allemaal best wel mee valt.

Ben je eenmaal ingedeeld om te fluiten, dan ben je verantwoordelijk voor deze fluitbeurt. Kun je door welke reden dan ook toch niet, dan dien je zelf voor een vervanger te zorgen. Probeer dan te ruilen binnen jouw eigen team of als dat niet lukt met iemand anders. Er is ook een poule beschikbaar met fluitvrijwilligers die tegen een bedrag rond de 10 euro fluitbeurten over willen nemen. Hier kun je verzoek naar toe indienen door een mail te sturen naar [email protected]. Deze mail komt dan bij iedereen van deze vrijwilligers poule in de mailbox. Soms komt er bij iemand een mail terug. Wees dan niet ongerust dat de mail bij niemand is aangekomen. Wil jij zelf opgenomen worden in deze poule, neem dan even contact op met jouw wedstrijdsecreatris.

Alle juniorwedstrijden zijn inmiddels ingepland voor dit seizoen inclusief de scheidsrechters. In jouw tijdlijn van de HVS-app of na inloggen op de website in jouw agenda kun je al zien wanneer je bent ingedeeld. Een week voorafgaand aan het weekend krijg je nog een reminder mail over jouw fluitbeurt vanuit HVS. Voor de wedstrijd krijg je vanuit de KNHB nog een mail met de wedstrijdgegevens.

Zorg dat je niet vergeet om te komen fluiten of dat je vergeet tijdig voor een vervanger te zorgen. Voor het niet opkomen dagen staat een boete van 25 euro + een nieuwe wedstrijd fluiten. Gelukkig hoeven we deze boetes bijna nooit uit te delen.

Fluiten is erg belangrijk voor de twee teams, zij kunnen immers geen wedstrijd spelen zonder scheidsrechters. Daarnaast is het ook belangrijk voor jouw eigen ontwikkeling. Door zelf te fluiten kom je erachter dat een scheidsrechter ook niet alles kan zien en zul je zelf ook meer respect hebben voor de beslissingen van jouw scheidsrechter als jij je wedstrijd speelt.

Fluiten is ook gewoon heel leuk. Daarnaast zijn er mogelijkheden om je verder te ontwikkelen hierin als je hiervoor interesse hebt. Laat dit dan weten aan jouw wedstrijdsecretaris of aan onze cursusleidster Wietske van IJzerloo.

22-3-2022 Arbitrage