Shoot Out & Scoop Clubkampioenschappen

Op zondag 12 mei organiseert HV Spijkenisse voor de D t/m A-jeugd de Clubkampioenschappen Shoot Out & Scoop.

Tijdens deze clubkampioenschappen kunnen de spelers en speelsters zich plaatsen voor de Districtkampioenschappen welke op 10 juni zullen worden georganiseerd door HC Pijnacker. Tijdens de districtkampioenschappen kunnen er startbewijzen verdiend worden voor de landelijke finaledag op 23 juni in Amsterdam.

Om 11:00 uur zal er op veld 2 gestart worden met het nemen van de Shoot Outs. Een aantal keer mogen jullie vanaf de 23-meter lijn starten om de bal binnen 8 seconden achter de keeper/keepster in het doel te krijgen.

Er zal worden gestreden om de clubtitels bij zowel de jongens als bij de meiden. Uiteindelijk mogen er 2 speelsters, 2 spelers, 1 keepster en 1 keeper worden ingeschreven door HVS voor de districtkampioenschappen.

Na de Shoot Out zullen we starten met de Clubkampioenschappen Scoop. Kun je de bal het verst van iedereen scoopen? Wordt jij de Scoop Koning of Koningin van 2019?

Geef je op voor de clubkampioenschappen via de HVS-app (ga naar [meer] en dan naar [evenementen]. Hier kun je jezelf inschrijven voor de Shoot Out en voor de Scoop. (inschrijven kan ook door in te loggen via de website dan naar [club] en vervolgens naar [evenementen])

Inschrijven kan tot uiterlijk zondag 5 mei!

Als je meedoet aan de NK Shoot Out wil je natuurlijk wel winnen! Vergroot je kans daarop met deze tips & tricks:

Tips voor spelers

• Mirco Pruyser (AH&BC): ‘Blijf rustig en probeer niet op één tempo op de keeper af te gaan. Zet je beweging kort voor de keeper in en zorg dan dat je versnelt. Succes!’
  • Jaap Stockmann (keeperHC Bloemendaal): ‘Bepaal je plan: weet waar je heen wilt en hoe je de keeper wilt passeren.’
  • Robert Tigges (AH&BC): ‘Train er veel op, elke situatie is anders! Succes!’
  • Tommie Hartogs (ex-ijshockey-bondscoach): ‘Ook een goede tip, met name als je eens shoot outs moet nemen na een finalewedstrijd: Oefen het ook eens na een wedstrijd, als je al vermoeid bent. Daar heb je ‘in het echt’ immers ook last van.’ (bron: AD).
  • Roel van Eert (Internationaal Topscheidsrechter): ‘Als nemer zou ik zeggen, doe gewoon wat als eerste in je opkomt. Als je te lang na gaat denken over wat je gaat doen, gaat het meestal mis.’

Tips voor keepers

• Jaap Stockmann (HC Bloemendaal): ‘Probeer het initiatief naar je toe te trekken. Dwing de speler een kant op die jij wil. Probeer zoveel mogelijk te blijven staan: zolang de keeper tussen de bal en de goal staat, blijft het moeilijk voor een speler om te scoren.
  • Derek van Essen (Keeper AH&BC): ‘Blijf goed kijken en probeer zo lang mogelijk te blijven staan.’

Tips voor iedereen

• Je hebt 8 seconden voor een shoot-out. Tel eens hardop 8 seconden uit en realiseer je hoe lang dat is.
  • Bekijk het gedrag van de keeper bij andere shoot-outs. Wat zijn zijn/haar kenmerken? Sterke en zwakke punten?
  • Het is belangrijk om te bepalen wat je sterktes zijn, zodat je op basis hiervan je strategie kunt bepalen. Wil je een speler ‘aanvallen’ of zo lang mogelijk wachten bij de goal? Ben je goed op de grond? In het ‘stelen’ van de bal? In snelle reflexen?
  • Als je een shoot-out neemt met een vooraf bepaalde strategie: Visualiseer je shoot-out strategie van te voren, deze ‘mentale oefening’ zorgt dat je tijdens de shoot out beter gefocust bent op je plan.
  • Cruciaal: heb vertrouwen in jezelf en straal zekerheid uit.
  • Als je niet een heel wendbare keeper bent, is een goede optie om je positie dicht bij de goal te bewaren en een eventueel schot te blokkeren.

29-4-2019 Technische Commissie Bijlage