Coronavirus; Geen handshake en zorg voor een eigen bidon!

Zoals inmiddels bekend breidt het coronavirus zich nog steeds uit binnen Nederland. Het is reeds vastgesteld in Hoogvliet en Westvoorne waardoor het slechts wachten is op de eerste besmetting in Spijkenisse. Voor HV Spijkenisse zijn de richtlijnen van het RIVM leidend. Ook de KNHB heeft een advies opgesteld. Het advies is om dit advies dan ook op te volgen.

Leden en andere bezoekers die onlangs op het vasteland van China, in Taiwan, Macau, Hongkong, Singapore, Zuid-Korea, Iran of een aantal gemeenten in Noord-Italië zijn geweest en luchtwegklachten (zoals hoesten of kortademigheid) of koorts hebben, worden verzocht thuis te blijven. Leden of bezoekers die onlangs in deze gebieden zijn geweest en luchtwegklachten én koorts hebben moeten telefonisch contact opnemen met de huisarts vóórdat ze naar HV Spijkenisse komen. Dit geldt ook wanneer zij niet in de betreffende gebieden zijn geweest maar in de afgelopen twee weken contact hebben gehad met een patiënt met het coronavirus. Als er geen sprake is van deze klachten, is er natuurlijk niets aan de hand.

Bij personen waarbij het coronavirus is geconstateerd, wordt contactonderzoek gedaan. Mocht een lid in dat contactonderzoek naar voren komen, bepaalt de GGD wat hij of zij wel of niet mag en kan doen. Dit is dus alleen het geval indien uit het contactonderzoek van de GGD blijkt dat iemand direct contact heeft gehad met een patiënt besmet met het coronavirus.

Deze hygiënemaatregelen kun je zelf nemen:
  • was je handen regelmatig. Tips voor het juist wassen van je handen vind je via https://www.rivm.nl/hygiene/handen-wassen
  • hoest en nies in de binnenkant van je elleboog: was hierna altijd je handen.
  • gebruik papieren zakdoekjes (en gooi zo na gebruik meteen weg).
Daarnaast adviseert de KNHB om voor en na de wedstrijd geen shakehands te doen, maar alleen een mondelinge begroeting. Ook is hun advies een eigen bidon of drinkfles mee te nemen.

6-3-2020 Algemeen