Zaalhockey

Zaalhockey is de tegenhanger van Veldhockey en wordt binnen in een sportzaal gespeeld, met lichtere bal en stick en kortere wedstrijden. Zaalhockey vindt plaats in de periode dat Veldhockey winterstop heeft.

Zaalhockey wordt binnen gespeeld op een speelveld met een houten of kunststof ondergrond. Aan de rand van dit veld liggen balken waardoor de bal niet over de zijlijn kan. Het veld is kleiner dan bij Veldhockey.

Zaalhockeywedstrijden worden gespeeld door twee teams met ieder zes spelers. Daarvan zijn doorgaans 5 veldspelers en 1 keeper. Het komt echter regelmatig voor dat een keeper in de laatste minuten van een wedstrijd voor een extra veldspeler wordt gewisseld. Een team mag maximaal zes wisselspelers op de bank hebben.

Wanneer

Zaalhockey wordt gespeeld in de maanden december, januari en februari. De wedstrijden kunnen plaats vinden op zaterdag en op zondag.

Jeugdteams

Bij HV Spijkenisse worden alle juniorenteams en de E-teams van de Jongste Jeugd ingeschreven voor de zaalcompetitie. Doordat het spelen van zaalhockey ten goede komt aan de techniek en motoriek en dus van groot belang is voor de ontwikkeling als hockeyspeelster/ -speler heeft HV Spijkenisse deelname verplicht gesteld. HV Spijkenisse streeft ernaar dat er eenmaal per week getraind kan worden in een sportzaal in de regio Nissewaard/ Hoogvliet. Daarnaast wordt veld 2 voorzien van balken waarmee een zaalveld nagebootst wordt. Zo lang het weer het toelaat kan hier ook eenmaal per week getraind worden. Voor de jeugd zijn er geen extra kosten verbonden, buiten de aanschaf van een zaalstick, zaalschoenen en eventueel hockeyhandschoen aan het spelen van zaalhockey.

Seniorenteams

Senioren hebben zelf de keus of zij willen deelnemen aan de zaalcompetitie. In overleg met de TC en voldoende animo kunnen er teams ingeschreven worden. De kosten voor de zaalhockey zijn voor senioren niet in de contributie verwerkt. Deze zullen apart gefactureerd worden aan de senior deelnemers.

Arbitrage tijdens zaalhockey

Zowel de jeugdteams als de seniorenteams dienen zelf zorg te dragen voor een scheidsrechter/ spelbegeleider. Deze worden tijdens de zaal competitie niet ingedeeld door HV Spijkenisse. Voor elke zaalwedstrijd, uit en thuis, dienen de teams een scheidsrechter te leveren. Vanaf de D-jeugd dient deze in het bezit te zijn van een clubscheidsrechterskaart. Het is dus belangrijk dat er diverse ouders bij de jeugdteam in het bezit komen van zo'n kaart. HV Spijkenisse faciliteert hierin. Zie voor meer info hierover het item" arbitrage"