Nieuwe Coronamaatregelen per 6 november

Jullie hebben ongetwijfeld van de nieuwe Coronamaatregelen gehoord. Helaas hebben deze nieuwe maatregelen ook effect op onze club.

De algemene regels

• Dringend advies om 1,5 meter afstand te houden.
  • Vanaf 18 jaar zal iedereen een Coronatoegangsbewijs moeten tonen. Kinderen onder de 18 jaar hoeven geen Coronatoegangsbewijs te laten zien.
De praktische invulling
  • Het gehele clubhuis is alleen toegankelijk met een Coronatoegangsbewijs. Vanaf 18 jaar zal iedereen een Coronatoegangsbewijs moeten tonen. Kinderen onder de 18 jaar hoeven geen Coronatoegangsbewijs te laten zien.
  • Het Coronatoegangsbewijs zal bij de ingang van het clubhuis worden gescand.
  • Het terras is gesloten. Dat wil zeggen, de tafels en stoelen kunnen niet gebruikt worden en bij slecht weer kan onder de tent (zodra een nieuwe tent geleverd is) gescholen worden. Hiervoor is geen Coronatoegangsbewijs nodig.
  • Alle teams die bardienst draaien op zaterdag of zondag moeten één extra persoon leveren om de Coronascans uit te voeren. Eén persoon is dan verantwoordelijk voor de bardienst en één persoon voor het uitvoeren van de scans.

Aanmaken Coronatoegangsbewijs

Als u een Coronatoegangsbewijs wilt aanmaken, volg dan deze stappen:

1.      Download de "CoronaCheck” app.

a.      Via de Google Play Store.

b.      Via de Apple App Store.

2.      Open de "CoronaCheck” App.

3.      Klik op "QR-code maken”.

4.      Klik op "Volgende”.

5.      Selecteer waar u een QR-code van wilt maken.

a.      Voor het maken van een testbewijs gebruikt u de ophaalcode die u per SMS of per email van de testlocatie ontvangt.

b.      Voor het maken van een herstelbewijs of vaccinatiebewijs haalt u uw gegevens op met uw DigiD.*

6.      Zodra u een QR-code heeft aangemaakt, moet u internetverbinding hebben om de QR-code te tonen. Dit kan via WiFi of 4G/5G.**

a.      Vergeet niet bij het gebruik van mobiele data om mobiele dataverkeer in te schakelen voor de app.

* Heeft u geen DigiD? Vraag uw DigiD dan aan via deze link.

* Heeft u liever een papieren bewijs? Volg dan het stappenplan van CoronaCheck via deze link.

Scannen Coronatoegangsbewijs

Volg de onderstaande stappen om het Coronatoegangsbewijs te scannen:

1.      Download de "CoronaCheck Scanner” app.

a.      Via de Google Play Store.

b.      Via de Apple App Store.

2.      Open de "CoronaCheck Scanner” app.

3.      Druk in de app op "Start scannen”.

4.      Vraag de bezoeker naar een QR-code in de CoronaCheck app of op papier.

5.      Scan de QR-code met de camera van uw telefoon.

6.      Vraag ter controle aan de bezoeker wat zijn/haar geboortemaand is.

7.      Geef bezoekers met een geldig bewijs een stempel. Deze stempel zal de hele dag gelden als toegangsbewijs. Op die manier hoeven zij niet meer gecontroleerd te worden en zal de doorstroming beter verlopen.

De vrijwilligers die op Coronatoegangsbewijzen zullen scannen, moeten aan het volgende denken:

• Neem een mobiele telefoon mee waar de "CoronaCheck Scanner” app op gedownload is.
  • Sluit uw mobiele telefoon aan op het internet. Vraag aan de vrijwilligers aan de bar naar het juiste Wifi-netwerk en het juiste wachtwoord.
  • Neem voor de zekerheid een oplaadsnoer mee.
  • Zorg ervoor dat uw telefoon genoeg stroom heeft. Mocht uw telefoon leeg zijn, dan kunt u deze aansluiten op de haspel.

Als laatste zijn er nog een aantal aanvullende punten:

• Mensen die functioneel aanwezig moeten zijn en vrijwilligers zijn uitgezonderd (denk hierbij aan trainers, coaches, leiders, onderhoudsprofessionals, arbitrage en alle vrijwilligers). Zij hoeven dus geen Coronatoegangsbewijs te tonen. Dit geldt niet voor ouders die meerijden naar uitwedstrijden, zij moeten bij binnenlocaties wel een Coronatoegangsbewijs tonen.
  • Aan vrijwilligers wordt wel gevraagd of zij zich kunnen registreren via een formulier. Zo kunnen zij direct het clubhuis in zonder een Coronatoegangsbewijs te tonen. Voor teams geldt wel maximaal 1 vrijwilliger (denk aan de trainer, coach of teammanager) die zich kan registeren.
  • Het toilet in het clubhuis is alleen bereikbaar voor kinderen tot 18 jaar (zonder Coronatoegangsbewijs) of volwassenen vanaf 18 jaar met een Coronatoegangsbewijs. Bent u 18 jaar of ouder en heeft je geen Coronatoegangsbewijs? Dan kunt u naar de toiletcabine naast de grijze container.
  • Een nieuwe tent zal binnenkort opgezet worden. Deze is voor iedereen zonder QR-code toegankelijk. Mensen zonder QR-code kunnen hierdoor enigszins comfortabel staan. De stoelen mogen daarentegen nog steeds niet gebruikt worden.
  • Wees lief voor elkaar. De vrijwilligers die de Coronatoegangsbewijzen scannen zijn er voor iedereen en volgen alleen de regels. Alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat wij als amateursportvereniging kunnen blijven spelen.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Voor verdere vragen, klachten of opmerkingen kunt u mailen naar [email protected]

Bronnen: NOC*NSF | Rijksoverheid | Stappenplan CoronaCheck app | Stappenplannen CoronaCheck Scanner

5-11-2021 Algemeen